Verkopers die hun eigen communicatiestijl aanpassen aan de persoonlijkheidstypes van de potentiële klanten waarmee ze in gesprek gaan, bereiken gegarandeerd betere resultaten. Uiteraard moet je daarvoor eerst je eigen persoonlijkheidstype kennen én heldere zelfinzichten hebben over je eigen communicatiestijl. Het DISC-salesmodel reikt hiervoor verhelderende inzichten aan.

Klik het of niet? Het betekent een wereld van verschil

Hoe sterk je ook probeert, sommige salesgesprekken verlopen stroef en moeizaam. Je legt alle argumenten op tafel, probeert verschillende technieken uit om de koop af te ronden, maar toch lukt het niet. Je hebt het gevoel dat jij en je potentiële klant op andere golflengtes zitten, waardoor de verkoop tot ieders frustratie uiteindelijk niet doorgaat.

Op andere momenten verloopt het salesgesprek als een fluitje van een cent en voel je meteen een klik met de potentiële klant. Voor je het beseft staat er een handtekening onder de verkoopsovereenkomst.

Waar zit het verschil in beide situaties? Iedereen heeft zijn eigen persoonlijkheid met de bijhorende communicatiestijl. Verkopers die dit snel kunnen inschatten én hun eigen communicatiestijl hierop kunnen aanpassen, hebben gegarandeerd een streepje voor.

Het DISC-salesmodel reikt heldere inzichten aan om jezelf beter te leren kennen én om beter om te gaan met dezelfde en andere persoonlijkheidstypes.

Wat is het DISC-salesmodel?

Een verkoop wordt afgesloten tussen mensen. Ieder mens heeft een ander persoonlijkheidstype. DISC identificeert vier verschillende persoonlijkheidstypes, telkens gekoppeld aan een andere kleur. Elk persoonlijkheidstype situeert zich op twee assen:

1. Hoog tempo/ extravert versus laag tempo/ introvert
2. Mensgericht versus taakgericht

Op die manier bekomen we vier kwadranten met elk een bijhorend type:

Dominant (rood)

Deze vastbesloten, dominante persoonlijkheden gaan voluit voor het resultaat. Ze durven te beslissen.

Invloedrijk

Deze optimistische types streven naar erkenning. Ze zijn grote voorstander van verandering binnen de organisatie. Ze houden van samenwerking met anderen.

Stabiel

Deze mensen kiezen voor zekerheid. Ze staan open voor persoonlijk contact en samenwerking. Ze willen harmonie in het team.

Consciëntieus

Deze persoonlijkheden streven naar perfectie, waardoor ze zeer voorzichtig en behoedzaam te werk gaan. Het zijn analytici met oog voor detail.

Uiteraard bezit ieder mens in bepaalde mate eigenschappen van elk type. Er is evenwel altijd een dominerende eigenschap. Deze uit zich in de communicatiestijl die zichtbaar is voor anderen. Geen enkel type is bovendien beter of slechter dan het andere. Het DISC-salesmodel maakt ons vooral duidelijk dat iedereen verschillend is.

Bij elk type hoort een eigen communicatiestijl. Wanneer mensen van verschillende persoonlijkheidstypes met elkaar rond de tafel zitten, kan het weleens botsen. Je hebt dan het gevoel dat iedereen op andere golflengtes zit.

Ongetwijfeld kan je het jezelf inbeelden: iemand die houdt van details en streeft naar de perfectie (blauw), kan zich wel eens ergeren aan daadkrachtige en dominante personen die vooral snel willen beslissen (rood).

Als verkoper is het belangrijk om goed in te schatten welke impact je hebt op anderen. Wat is jouw communicatiestijl? Welk persoonlijkheidstype ben jij? Met welke persoonlijkheidstypes kom je gemakkelijk en vlot overeen én met welke types loopt het meestal wat stroever?

Verkopers die deze inzichten bezitten, kunnen zich flexibeler opstellen in de persoonlijke interactie met potentiële kopers. Steeds minder verloopt het salesgesprek tussen twee mensen, maar zit je met een heel team rond de tafel. Dit vergroot alleen maar de uitdaging voor de verkoper.

In die situaties is het belangrijk goed in te schatten met welke soort persoonlijkheden je aan tafel zit. Wie durft de knopen door te hakken? Wie heeft vooral oog voor de veranderingen die in de organisatie nodig zijn bij een eventuele aankoop? Wie focust op de details en moet ik dus voorzien van de vereiste productinformatie? Met wie moet ik vooral een hechte, persoonlijke band opbouwen?

Wie het DISC-salesmodel kent en in concrete situaties weet toe te passen, krijgt meteen heel wat handvaten om salesgesprekken beter aan te pakken. Je kan veel sneller inschatten waarom het niet meteen klikt en kunt je eigen communicatiestijl bijsturen zodat het gesprek wel vlot verloopt.

Opmaak eigen DISC-profiel

Na het invullen van een online test ontvang je een compleet rapport van 16 pagina’s over je eigen DISC-profiel. Je leert meer over je eigen communicatiestijl en de interactie met andere persoonlijkheidstypes.

59,95 EURO excl. BTW

DISC-profiel + coachingsessie 1,5 uur

Na het invullen van een online test ontvang je het complete rapport over je eigen DISC-profiel. Tijdens een coachingsessie van 1,5 uur via Skype krijg je extra toelichting van de gecertificeerde DISC-expert Marc Verlinden. Je leert hoe je de aangereikte inzichten kunt toepassen tijdens je salesgesprekken.

185,95 EURO excl. BTW

Dagsessie DISC in jouw organisatie (offerte op maat)

Op een interactieve manier introduceren we de principes van DISC in jouw sales- of managementteam. Via verschillende methodieken maken we kennis met ons eigen DISC-profiel en dat van je collega’s. Samen gaan we op zoek naar ieders persoonlijkheidstype, waarbij een betere communicatie binnen het team de ultieme doelstelling vormt.

Offerte op maat